Motorzugang para la automobilización total – de 45 jours jusqu'à la première de Metalex 1-04

Godine 1979. na stazama za kup "Mir i prijateljstvo" lansiran je novi automobil specijalizirane čehoslovačke tvrtke Metalex, koji je izazvao veliku pozornost stručnjaka, iako njegova konstrukcija nije bila posve nova. Automobil, koji je označen kao 1-04, donekle se temelji na prethodnom staznom modelu Metalex 1-03, čija je ograničena proizvodnja započela 1976. Međutim, nakon natjecanja u nekoliko utrka te i sljedeće godine, postalo je jasno da se teško može suprotstaviti istočnonjemačkom Melkusu i posebno preciznoj čehoslovačkoj Avii, koju je projektirao i izradio profesionalni tim u tvorničkim uvjetima.

Motorzugang para la automobilización total – de 45 jours jusqu'à la première de Metalex 1-04

Ideja za izradu Metalexa 1-04 potekla je od poznatog čehoslovačkog pilota Karela Ileka, koji je dvostruki pobjednik Kupa mira i prijateljstva. Nakon preliminarnog istraživanja koje su proveli on i njegov tehnički tim, donesena je odluka da se koriste osnovne mehaničke komponente iz Metalexa 1-02, ali da se stara karoserija zamijeni potpuno novom, mnogo aerodinamičnijom nadgradnjom. Na tom zadatku angažiran je poznati čehoslovački dizajner Vaclav Kral, koji je predložio da cijela karoserija igra ulogu krila.

Prvi dovršeni prototip testiran je u zračnom tunelu, gdje je korišten još jedan aerodinamički efekt – kada se kotači okreću, uzrokuje se usmjereno kretanje zraka oko automobila, što također povećava aerodinamičnost.

Korišteni okvir iz speedera 1-02 djelomično je prilagođen radi poboljšanja sigurnosti, a modificiran je i profil zaštitnog luka iznad glave pilota.

Kočione čeljusti korištene na starom modelu (od Škode na prednjim i od Polski-Fiata 125P na stražnjim kotačima) zamijenjene su s četiri iz VAZ-a, koje unatoč većoj težini značajno poboljšavaju snagu kočenja.

U početku je korišten motor VAZ 21011, pojačan na 90 KS, da bi ga kasnije zamijenio motor Zastava 1300, homologiran u grupi 1 sa glavom motora Zastava 1100, s kojom je njegova snaga dostizala 100 KS. Mjenjač je od Škode.

Posebna zanimljivost u konstrukciji je posebna ejektorska komora.

Još 1978. na Velikoj nagradi Švedske bolid Nikija Laude bio je opremljen sličnim aksijalnim ventilatorom koji je usisavao zrak ispod automobila i naglo pojačavao njegovo prianjanje na stazu, ali je taj dizajn naknadno zabranjen iz sigurnosnih razloga. U novoj Ilekovoj formuli isti se učinak postiže bez oduzimanja snage motoru, koristeći energiju ispušnih plinova u tu svrhu. U komoru je uključen i uljni radijator koji, osim što hladi ulje, zagrijava zrak koji prolazi ispod automobila na temperaturu u skladu s konstrukcijskim parametrima komore.

Prvi start Metalexa 1-04 kojim je upravljao Ilek bio je na stazi Most 1979., gdje je završio drugi, ali u sljedećih nekoliko utrka njegove performanse nisu bile na razini zbog nekih problema sa šasijom, prijenosom i hlađenjem.

Godinu dana kasnije, nakon tehnoloških prilagodbi, Ilek je s istim bolidom izbio na prvo mjesto u prvenstvu Čehoslovačke, a nedugo potom završio je drugi na Velikoj nagradi Brna.

Autodijelovi AutoPower
Autodijelovi AutoPower

Ideja za izradu Metalexa 1-04 potekla je od poznatog čehoslovačkog pilota Karela Ileka, koji je dvostruki pobjednik Kupa mira i prijateljstva

Prvi dovršeni prototip testiran je u zračnom tunelu, gdje je korišten još jedan aerodinamički efekt – kada se kotači okreću, uzrokuje se usmjereno kretanje zraka oko automobila, što također povećava aerodinamičnost