Mercedes-Benz W154: kako je jedan od simbola Trećeg Reicha osvojio Indianapolis
Mercedes-Benz W154 jedna je od legendi staza prijeratne Europe. Automobil, koji je dizajnirao Rudolf Uhlenhout, počeo je u dvije Grand Prix sezone 1938. i 1939., s 1938. osvaja Europsko prvenstvo, pod vodstvom Rudolfa Caracciole. Pojava W154 bila je diktirana promjenom pravila sportskog upravnog tijela AIACR, koje je ograničilo radni volumen motora s kompresorom na 3000 cc. cm. Tako su svi planirani ulasci Mercedesa W125, opremljenog 5700 cc kompresorskim motorom, otkazani, no umjesto toga tvrtka je odlučila da je bolje napraviti potpuno novi trkaći automobil temeljen na W125 koji će zadovoljiti nove propise, nego modificirati postojeći. Tako se pojavio W154, koji je u sezoni 1939. god. opremljen je drugačijom karoserijom, a stari motor M154 zamijenjen je motorom M163 bobina aprindere tesla pret.

Nakon rata, u Čehoslovačkoj je otkriven jedan Mercedes W154, sa serijskim brojem 9. Prodan je američkom poduzetniku Donu Leeju, koji je u isto vrijeme imao i vlastiti trkaći tim. S tim u vezi zanimljiv je podatak da je već 1938. god Indianapolis 500 sada dopušta i sudjelovanje automobila s Velike nagrade Europe. Ovo pravilo ostalo je na snazi iu poratnim godinama i 1947. godine. Don Lee je angažirao vozača Dukea Nalona da se utrkuje u ime njegovog tima u W154. U međuvremenu, Nalon kontaktira Rileyja Bretta, jednog od Offenhauserovih mehaničara, koji je nekako došao do nacrta Mercedesovog trkaćeg motora. Nalon uspijeva napraviti kopije i uz njihovu pomoć Leejev tim priprema motor.
Nešto prije početka utrke mehaničari su ga pokrenuli, ali su ga predugo ostavili u leru, zbog čega se gorivo kondenziralo u razvodniku. Zbog koso postavljenog motora došlo je do punjenja stražnjih cilindara gorivom, što je rezultiralo lomljenjem klipnjača i jednog od klipova. Unatoč ozbiljnom oštećenju, donesena je odluka da se napravi novi klip, koji je na brzinu izliven u pijesak, baš na vrijeme za utrku. Iako je Nalon postigao drugu najveću brzinu u kvalifikacijama, sustav bodovanja ga je smjestio na 18. startnu poziciju.
Nakon 119 krugova, rezervni klip je otkazao i bolid se povukao iz utrke. Nalon nije ponovno angažiran 1948. godine. njegovo mjesto preuzeo je Ralph Hepburn. Ipak, kasnije je prešao u tim Lewa Welcha, ali je u međuvremenu jedan od njegovih konkurenata, Chet Miller, pristao voziti Don Leejev zlosretni W154. Kvalificirao se na 19. poziciji, ali se na startu utrke morao osloniti na suvozača Kena Fowlera koji je nakon 30. kruga preuzeo dužnost, au 50. je prepustio Louisu Tomeiju. Tomei je nastavio do 108. kruga, kada se bolid povukao zbog problema s uljem.
Godine 1949 Don Lee prodaje svoj W154 Joelu Thorneu, još jednom vlasniku momčadi, koji zamjenjuje originalni motor šestocilindričnim Sparksom. Thorne je vozio auto sam, ali se nije uspio kvalificirati. Na natjecanju 1949. god Legendarni sportski menadžer Mercedes-Benza Alfred Neubauer također je bio prisutan kako bi istražio izvedivost ulaska novog tvornički proizvedenog Mercedesovog trkaćeg automobila u Indianapolis. Na temelju informacija koje je dobio od njega, inženjeri u Stuttgartu pokušali su prilagoditi W154 za utrke na stazi u utrci Indianapolis 500 1951. godine. Novi Mercedesovi automobili također su startali na dvije utrke u Argentini iste godine, gdje su osvojili dva druga mjesta, a vozili su ih Hermann Lang, Karl Kling i domaći favorit Juan Manuel Fangio. Međutim, Mercedes je završio program, a Don Leejev bolid konačno je startao u Indianapolisu 1957. godine.
- 2025-03-03 - Najekstremniji Cybertruck na svijetu
- 2025-03-01 - FIAT najavljuje rast od 62 posto na bugarskom tržištu
- 2025-02-28 - Test: druga generacija legendarnog Dodge Viper Coupea
- 2025-02-27 - Prve slike novog Audija A6 Avant
- 2025-02-26 - BMW M4 CS Edition VR46: ekskluzivno izdanje za rođendan Valentina Rossija
- 2025-02-25 - Unatoč elektrifikaciji: Mercedes se vraća V8 i V12 motorima
- 2025-02-23 - Stellantis bilježi rast u električnim vozilima i ostaje vodeći na tržištu lakih gospodarskih vozila
- 2025-02-22 - Renault može postići rekordan poslovni rezultat
- 2025-02-21 - Nikola Solov je prvi put nastupio na ogledima u Barceloni
- 2025-02-20 - Mračna kronika rata na sofijskim parkiralištima: od proboja do smrti
